• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
دین و ارتباطات
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 26 (1398)
دوره دوره 25 (1397)
دوره دوره 24 (1396)
دوره دوره 23 (1395)
دوره دوره 22 (1394)
دوره دوره 21 (1393)
دوره دوره 20 (1392)
دوره دوره 19 (1391)
دوره دوره 18 (1390)
دوره دوره 17 (1389)
دوره دوره 16 (1388)
دوره دوره 15 (1387)
دوره دوره 14 (1386)
شماره شماره 32
دین و فرهنگ و ارتباطات
شماره شماره 31
دین و فرهنگ و ارتباطات
کوثری, مسعود. (1386). اینترنت، دین و فرهنگ مردم‌پسند. دین و ارتباطات, 14(32), 5-24.
مسعود کوثری. "اینترنت، دین و فرهنگ مردم‌پسند". دین و ارتباطات, 14, 32, 1386, 5-24.
کوثری, مسعود. (1386). 'اینترنت، دین و فرهنگ مردم‌پسند', دین و ارتباطات, 14(32), pp. 5-24.
کوثری, مسعود. اینترنت، دین و فرهنگ مردم‌پسند. دین و ارتباطات, 1386; 14(32): 5-24.

اینترنت، دین و فرهنگ مردم‌پسند

مقاله 1، دوره 14، شماره 32، پاییز و زمستان 1386، صفحه 5-24  XML اصل مقاله (490 K)
نوع مقاله: علمی تخصصی
نویسنده
مسعود کوثری
استادیار دانشکده علوم اجتماعی گروه ارتباطات دانشگاه تهران
چکیده
مقالة حاضر به بررسی رابطة اینترنت، دین و فرهنگ مردم‌پسند می‌پردازد و می‌کوشد نشان دهد که اینترنت ضمن آنکه امکاناتی را در اختیار دین قرار می‌دهد، چگونه به عنوان پایگاهی برای تعاملی جدید میان دین و فرهنگ مردم‌پسند قرار می‌گیرد. در ابتدا، به این نکته اشاره خواهد شد که فضای مجازی حداقل به دلیل پنج ویژگی فضای مساعدی را برای گسترش ارتباطات دینی فراهم می‌سازد:
1. سرزمین‌زدایی و جهانی‌شدن بازار دین، 2. دموکراتیزه‌کردن دینی، 3. گمنامی،
4. دسترسی آسان، 5. اعتماد. مقاله تلاش می‌کند که به دو نوع حضور دین در فضای مجازی اشاره ‌کند: دین برخط و دین به صورت برخط. تعاملی‌ترین شکل تعامل دین و اینترنت «دین به‌‌صورت برخط» است که در آن مؤمنان می‌توانند در فضای مجازی به تعاملات دینی خود بپردازند. سرانجام، مقاله به این مسئله می‌پردازد که اینترنت فضایی برای حضور فرهنگ مردم‌پسند است و حضور این محتوا و تعامل آن با محتوای دینی، به درک و تفسیر جدیدی از دین منجر می‌شود.
عنوان مقاله [English]
The Internet, Religion, and Popular Culture
نویسندگان [English]
Mas'oud Kowsari
چکیده [English]
This paper tries to study the complex relationship between religion, popular culture and the internet. The Internet not only prepares some facilities for religion, but also it’s a site for a new interaction between religion and popular culture. First, the paper points out five features of the Internet which help to extend and promote the religious communication in the cyberspace:
1. deterritorialization and globalization of religious market,
2. religious democratization,
3. anonymity,
4. easy accessibility,
5. trust.
The paper distinguishes between two forms of presence of religion on the net: religion online and online religion. Religion online is a more interactive form of relationship among the faithful. Finally, the paper deals with the presence of popular culture on the net, and its interaction with religion that will lead to a new interpretation of religious beliefs and values in the believers.
 
کلیدواژه‌ها [English]
ICT’s, religious cyberspace, religion online, online religion, the internet, popular culture
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 4,121
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,045
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

دسترسی به مقالات دوفصلنامه علمی «دین و ارتباطات» آزاد ( Open Access ) است.

Journal of "Religion & Communication" (RC) is licensed under a
Creative Commons Attribution 4.0 International CC-BY 4.0

- کلیه حقوق مادی و معنوی انتشار هر مقاله در یکی از نشریات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، برای آن نشریه محفوظ است و آن دسته از نویسندگان مقاله که درصدد انتشار مقاله در مجموعه مقالات، یا بخشی از یک کتاب هستند، لازم است با ارائه درخواست کتبی، موافقت نشریه را أخذ نمایند.
- هر گونه بهره‌برداری از فایل مقاله یا لینک دسترسی آن و بازنشر آن به‌صورت چاپی و الکترونیک -خصوصاً در فضای مجازی- بدون رضایت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نقض حقوق دانشگاه تلقی و زمینه تعقیب قضایی دارد.

Journal Management System. Designed by sinaweb.